Няма описание.
Постинги в блога от 09.11.2008 г.
09.11.2008 18:02 -
Откриха "гъст ташак" на паметника на Св. Св. Кирил и Методий пред НДК
Ех наскоро чух нещо доста интерсно, айде напро ще цитирам като за начало, за да разберете основното:
"Пред централния вход на НДК е поставен паметник с неясна цел и още по-неразбираемо послание. Паметникът представлява издължен монумент от бронз, на чиито връх едва се открояват две глави, които би трябвало да символизират светите братя Кирил и Методий. Откъм лицевата част със старобългарски букви е изписано „Г-У-С-Т-Ш-А-К”. След проведена от нас анкета, всички запитани граждани заявиха, че не разбират посланието на паметника и в крайна сметка ясно разчитат надписа като „ГЪС – ТАШАК”, или „ГЪСТ – ТАШАК”."
Така... в началото доста се почудих дали това е истина докато не открих изображение на въпросния паметник, вижте го тук:
Ама то наистина пише "ГЪСТ ТАШАК"!
От тук тръгвам да мисля по две основни линии:
Най-напред, защо за избрани именно тези букви? Няма никаква логика те да бъдат подредени така (освен, че образуват звучното съчетание, въпреки че се съмнявам съответната дума да е съществувала във времената на светите братя). Нито това е поредността им в азбуката, нито пък са посочени по някакви белези (съгласни и гласни или звучни и беззвучни или...). Излиза, че буквите са подредени така по случайност, може би в стремежа на автора на съответния паметник да избегне обичайната скучна подредба на буквите. А може би ги подредил така съзнателно, за да прибави нотка свободомислие и разкрепостеност в монумента, посветен на Св. Св. Кирил и Методий.
Но дали само това е странно? Не разбира се! Тук идва втората линия. По-интересен е въпросът защо са избрали да напишат кирилски букви, след като братята са виновни за съставянето на глаголицата, но не и на кирилицата, която е създадена от Климент Охридски и Наум Преславски. Всъщност Кирил и Методий дори не са виждали кирилски букви, те са създадени след смъртта им с цел да се опрости сложната за изписване глаголица (Това разбира се не омаловажава дейността на Кирил и Методий).
Макар и (вероятно) несъзнателно допусната, тази грешка превръща паметника в гавра с паметта на светите братя, на чиито дело дължим огромна част от културния си напредък.
"Пред централния вход на НДК е поставен паметник с неясна цел и още по-неразбираемо послание. Паметникът представлява издължен монумент от бронз, на чиито връх едва се открояват две глави, които би трябвало да символизират светите братя Кирил и Методий. Откъм лицевата част със старобългарски букви е изписано „Г-У-С-Т-Ш-А-К”. След проведена от нас анкета, всички запитани граждани заявиха, че не разбират посланието на паметника и в крайна сметка ясно разчитат надписа като „ГЪС – ТАШАК”, или „ГЪСТ – ТАШАК”."
Така... в началото доста се почудих дали това е истина докато не открих изображение на въпросния паметник, вижте го тук:
Ама то наистина пише "ГЪСТ ТАШАК"!
От тук тръгвам да мисля по две основни линии:
Най-напред, защо за избрани именно тези букви? Няма никаква логика те да бъдат подредени така (освен, че образуват звучното съчетание, въпреки че се съмнявам съответната дума да е съществувала във времената на светите братя). Нито това е поредността им в азбуката, нито пък са посочени по някакви белези (съгласни и гласни или звучни и беззвучни или...). Излиза, че буквите са подредени така по случайност, може би в стремежа на автора на съответния паметник да избегне обичайната скучна подредба на буквите. А може би ги подредил така съзнателно, за да прибави нотка свободомислие и разкрепостеност в монумента, посветен на Св. Св. Кирил и Методий.
Но дали само това е странно? Не разбира се! Тук идва втората линия. По-интересен е въпросът защо са избрали да напишат кирилски букви, след като братята са виновни за съставянето на глаголицата, но не и на кирилицата, която е създадена от Климент Охридски и Наум Преславски. Всъщност Кирил и Методий дори не са виждали кирилски букви, те са създадени след смъртта им с цел да се опрости сложната за изписване глаголица (Това разбира се не омаловажава дейността на Кирил и Методий).
Макар и (вероятно) несъзнателно допусната, тази грешка превръща паметника в гавра с паметта на светите братя, на чиито дело дължим огромна част от културния си напредък.